Copywriting eli Myyntiteksti
Myyntipuhe myyntitekstin muodossa motivoimaan asiakkaasi toimimaan…
Olet ehkä kuullut termin “Copywriting”, jolle ei itse asiassa oikein löydy fiksua suomenkielistä termiä. Copywriting, eli myyntiteksti ei todellakaan ole mikään salatiede, manipulointi tai aivopesu, kuten ehkä joskus väitetään…
Copywriting – eli myyntiteksti tarkoittaa laajaa, potentiaalisen asiakaskohderyhmäsi tutkimusta, jonka lopputulos näkyy asiakkaallesi vasta esimerkiksi mainoksessa julkaistuna,
TOIMINTAAN KEHOTTAVANA tekstinä… Copywriting on siis toimintaan kehottava myyntiteksti
…Teksti, jonka tavoitteena on saada asiakkaasi toimimaan halutulla tavalla copywriterin asiakkaan, eli sinun eduksesi.
Esimerkiksi→
- verkkokaupassa lisäämään myymäsi tuote ostoskoriin tai vaikkapa tilaamaan uutiskirjeesi
- soittamaan ja varaamaan ajan
- tulemaan tapaamiseen
- lahjoittamaan jotakin hyväntekeväisyyteen
Sinänsä itse toiminnolla ei ole väliä. Sen tekeminen on pääasia.
Copywriter on siis se markkinointikaverisi, joka yhdistelee antamasi tiedot, omien tutkimuksiensa tiedot, kilpailijoidesi tiedot ym. tiedot asiakkaaseesi parhaalla tavalla vetoavaksi kokonaisuudeksi.
Yksinkertaistettuna: Copywriting eli myyntiteksti on “kauppoihin tähtäävä myyntipuhe tekstin tai vaikkapa videon muodossa”.
Vaikuttaako jo selkeämmältä? Hyvä! Jos innostuit ja haluat kuulla, miten voisimme auttaa sinua, niin kysy lisää yhteydenottolomakkeellamme!
Mennään kohta esimerkkiprojekteihin, joissa voit hyötyä copywriterin avusta. Kerron ensin mistä EI ole kysymys:
Copywriting ei siis tarkoita samaa kuin sisällöntuotanto.
Sisällöntuotannossa on kyse enemmänkin asioiden saattamisesta potentiaalisten asiakkaiden tietoisuuteen.
Toki myös saada heidät toimimaan yrityksesi/asiasi hyväksi hieman pidemmällä tähtäimellä mutta ei juuri siltä istumalta…
Hyviä esimerkkejä sisällöntuotannosta ovat blogit, yleiset somejulkaisut ja fiilistelyt.
Copywriting, eli myyntiteksti: Hyvän copyn peruselementit
Hyvän myyntitekstin kirjoittamiselle on ohjeita varmaan yhtä monta kuin on kirjoittajaa.
Tässä seuraavana saat käyttöösi kuitenkin suosituimmat elementit, joita moni huippucopywriter suosittelee sisällyttämään myyntiin tähtäävään tekstiin.
Kaiken takanahan on saada lukija jatkamaan lukemista.
Otsikon tarkoitus on saada lukemaan alaotsikko ja alaotsikon tarkoitus on saada lukemaan avaus jne. Luodaan kokonaisuudesta ikään kuin liukkaaksi öljytty liukumäki, jonka yläpäässä on otsikko ja alhaalla ostopäätös.
Otsikko (ytimekäs, muista erottuva, mieleenjäävä ja mielellään brändin sisältävä, perusongelman esittävä)
Avaus – vastataan heti asiakkaan ydinongelmaan/pelkoon
Todisteet asiantuntijuudesta miksi lukijan pitäisi uskoa lukemaansa ja miksi sinä/yrityksesi on jollakin tavalla parempi kuin kaikki muut samanlaisesta tuotteesta tai palvelusta puhuvat
Itse tarjous/ copyn runko
Bullet pointit (tarjouksen ydinkohdat)
Asiakaspalaute (positiivinen), mieluiten kerättynä videomuotoon (voi jatkossa käyttää videoina, kuvina ja tekstinä tai äänenä)
Arvon perustelu (ostaja oikeuttaa itselleen luvan/syyt ostaa esim. itse tekemiseen verrattuna)
Riskien ja estojen poistaminen ostajalta (esim. Takuu – saat koska vaan rahat takaisin)
Kehotus toimintaan (esim. ”tilaa tästä” tai tule myymälään jne.) – voi olla useammankin kerran tekstissä…
Kiireellisyyden tunteen luonti (esim. Voimassa rajoitetun ajan/pieni erä saatavilla) – usein näkee esim. ajastimen, jonka aika vähenee (online- kurssit)
Lisää hyviä vinkkejä tehokkaan copyn kirjoittamiseen löydät esimerkiksi täältä:
https://copyblogger.com/copywriting-101/
https://www.quicksprout.com/complete-guide-to-copywriting/
https://www.wordstream.com/blog/ws/2019/10/15/copywriting-tips
Täytäthän etusivumme yhteydenottolomakkeen jos aihe kiinnostaa ja tunnet, että voisimme auttaa sinua!
Ja viimeisenä: Ne sinulle aikaisemmin lupaamani esimerkkikohteet, joissa voisit joskus tarvita copywriterin palveluita ja etenkin hakukoneystävällisen tekstin hallitsevan copywriterin palveluita:
- Verkkosivut
- Esitteet
- Laskeutumissivut (johon asiakas ensimmäisen ohjataan esim. somesta)
- Mainokset (sekä online että offline)
- Suoramyynti e-mailit
- Tuotekuvaukset
Kun toivot meiltä copywriting- apua myyntisi kasvattamiseen, kerrothan ainakin nämä asiat heti aluksi:
- mitä haluat myydä
- mitä kanavaa/kanavia käytät siihen (verkkokauppa, FB jne.)
- mikä on tarkka asiakaskohderyhmäsi tähän projektiin
- mitä haluat saavuttaa tällä projektilla
- millaisella aikataululla lähdetään projektin kimppuun
Miten osaamme kirjoittaa juuri sinun yrityksellesi/ asiakkaallesi sopivia copyja, eli myyntitekstejä?
Copywriting voi olla jopa 80 % tutkimusta ja vain 20 % kirjoittamista. Mikä ikinä palvelusi tai tuotteesi onkaan, sisältää meidän palvelumme perinpohjaisen tutkimuksen tulevan asiakkaasi peloista, ongelmista ja toiveista.
Emme siis keksi itse hienolta kuulostavia myyntilauseita vaan joskus ne saattavat tulla jopa suoraan asiakkaasi suusta. Toki myyvään muotoon muokattuna meidän toimestamme.
Jos epäilet kykyämme pärjätä juuri sinun tuotteesi tai palvelusi myyntitekstien kehittämisessä, niin kysy toki ensin mielipidettämme asiasta yhteydenottokaavakkeella
Meillä on lähes 20 vuoden kokemus laidasta laitaan, kuten kemikaaleista ja kiinnitystarvikkeista aina lappilaisiin superfoodeihin asti, joten pystymme varmasti auttamaan sinuakin. Copywriting on toimintaan kehottava myyntiteksti
TURISTAANKO HETKI SIITÄ, MITEN VOISIMME AUTTAA SINUA?
Jätäthän yhteystietosi alle, niin olemme sinuun yhteydessä ensin sähköpostilla.
SINUA PALVELEE Antti, Ari ja Ville/ FSF-Myyntitekstit
- Antti Kivikangas 40 v. (Ins.), Ari Helminen 40 v. (MBA), Ville Immonen 42 v. (BBA)
- Kokemuspohja: Myynti, Hankinta, Laatu, Tuotehallinta, Kehitysprojektit, Myynnin johtaminen, Yrityspalveluiden kehittäminen
- Markkinointistrategia, Copywriting, Hakukoneoptimointi, Analyysit ja toimenpiteet
- Tärkeimmät tavoitteet: Asiakkaan kasvu, laadukas palvelu, täsmälliset deadlinet, tyytyväinen asiakas (joka käyttää palveluitamme myös jatkossa)
Asiakkaamme kertomaa:
Heippa! Tässä taas yksi palaute, joka kertoo, että osasit hyvin tavoittaa meidän ajatukset: ”Markkinointilauseet on niin lappilaista, aitoa ja luonnollista.”
Tuija Kauppinen/ Arctic Warriors Oy – Partner/ Markkinointipäällikkö (https://www.arcticwarriors.fi/)
HALUAISITKO SINÄ YRITYKSELLESI TUOTTAVIA MYYNTITEKSTEJÄ, JOTKA KUULOSTAVAT…SINULTA?
JÄTÄ YHTEYSTIETOSI ALLE, NIIN JUTELLAAN ASIASTA?
Voit myös ottaa yhteyttä sähköpostilla tai sivulla näkyvällä Whatsapp/Messenger- toiminnolla.
