Sisällysluettelo

Copywriting tarkoittaa suomeksi lisää myyntiä

Copywriting

tarkoittaa laajaa, potentiaalisen asiakaskohderyhmäsi tutkimusta sekä psykologiaa yhdistävää ja toimintaan kehottavaa tekstiä, videota tai spiikkiä (niiden suunnittelua ja toteutusta). 

Tyypillisesti asiakkaamme haluaa meiltä apua erilaisten myyntiin liittyvien tekstien suunnitteluun eri kohderyhmiinsä sopiviksi (mahdollisimman houkutteleviksi). 


Ehkä paras esimerkki nykyisten asiakkaittemme tekstitarpeesta on UUTISKIRJE. 

Sen suunnittelussa ja muotoilussa on erittäin tärkeää A: tietää tarkasti kohderyhmä, joka kirjeen saa ja B: vedota kohderyhmään jo sähköpostin aiheessa niin hyvin, että vastaanottaja varmasti avaa sähköpostin, eikä deletoi sitä suoraan esikatselusta… Se suurin ongelma yleensä on kuitenkin asiakkaamme ajan puute kirjeen suunnitteluun, kirjoittamisesta puhumattakaan.

Sen jälkeen päästään vasta itse uutiskirjeen tekstiin – sen suunnittelusta nimittäin ei ole mitään hyötyä yrityksellesi, jos vastaanottaja ei edes avaa uutiskirjettäsi. Uutiskirjeen runko on kuitenkin se osio, jolla sinun on mahdollisuus tehdä lisää myyntiä ja saada lukija tuntemaan paremmin tarjontasi sekä pysymään kirjeen lähetyslistalla jatkossakin…

“Copy” on siis toimintaan kehottava myyntiteksti “tarjous”, joka huomioi asiakkaasi toiveet ja pelot houkuttelevalla tavalla.

Copywriter on siis se kaveri, joka yhdistelee antamasi tiedot, omien tutkimuksiensa tiedot, kilpailijoidesi tiedot ym. tiedot asiakkaaseesi parhaalla tavalla vetoavaksi kokonaisuudeksi myyntisivuille, laskeutumissivuille (landing page) ja mainoksiin/tarjouksiin sekä tuote- ja palvelukuvauksiin. 

Sisällöntuotannossa

Sisällöntuotannossa

on kyse enemmänkin asioiden saattamisesta potentiaalisten asiakkaiden tietoisuuteen. Toki myös saada heidät toimimaan yrityksesi/asiasi hyväksi hieman pidemmällä tähtäimellä mutta ei juuri siltä istumalta…Hyviä esimerkkejä sisällöntuotannosta ovat blogit, yleiset somejulkaisut, artikkelit, oppaat ja fiilistelyt.

Hyvin suunniteltua, asiakkaan kysymyksiin vastaavaa tekstiä, jossa on mukana tuotteeseen/palveluun liittyviä avainsanoja

Hakukoneoptimoitu SEO copywriting

Perusajatuksia copywritingista (Amerikasta lähtöisin)

Lukijan/katsojan toiminta tavoitteena

Ihmiset ostavat yleensä koska:

  1. Haluavat tehdä rahaa
  2. Säästää rahaa
  3. Säästää aikaa 
  4. Eivät halua nähdä vaivaa
  5. Pakenevat henkistä tai fyysistä kipua 
  6. Haluavat hyväksyntää
Copywriting Perusajatuksia

Pelot ihmisen käyttäytymisen taustalla:

  1. Yksinäisyys
  2. Epäonnistuminen
  3. Vastuu
  4. Torjuminen
  5. Häpeä
  6. Epävarmuus
  7. Tappio
  8. Sairaus
  9. Konflikti
  10. Epätietoisuus
copywriting Pelot, jotka huomioidaan:

Tahtotilat, jotka puhuttelevat asiakastasi:

  1. Hyväksyntä
  2. Onnistuminen
  3. Tyytyväisyys
  4. Yhteys
  5. Varmuus
  6. Terveys
  7. Älykkyys
  8. Onnellisuus
Copywriting Tahtotilat, joihin vedotaan

Tuotekuvaukset ja palvelukuvaukset iskevimmiksi copyn keinoin

Helppo keino myyntitekstiesi kehittämiseen:

  1. Mieti ensin tuotteellesi “bullet pointit” (tärkeimmät edut tiivistettynä houkutteleviksi)
  2. Lähde vasta sen jälkeen kirjoittamaan pidempää tuotekuvausta (jossa avaat bulletit)
  3. Pyri vastaamaan jo ennalta lukijan mieleen seuraavaksi tuleviin kysymyksiin…

Entä sitten-kysymys apunasi etujen ja hyötyjen avaamisessa

Teknisistä tuotteista tulee helposti kerrottua asiakkaillekin ainoastaan tuotteiden ominaisuuksia (esim. Mitat, paino, teho, kierrosluku jne.).

Tässä on vaarana se, että kukaan ei jaksa lukea pidemmälle ja huomio kiinnittyy pelkkään hintaan pudottaen sinut samalle tasolle ehkä huonompien kilpailijoidesi tasolle.

Etuja ja hyötyjä kuvailemalla saat annettua enemmän lisäarvoa asiakkaallesi, eikä hänen tarvitse itse päätellä, miksi juuri sinun tuotteesi kannattaa ostaa.

Copywriting enta sitten
Entä sitten? Miten tämä tekninen tieto hyödyttää minua? -tunne kohderyhmäsi ja perustele hyödyillä!
  • 65″ QLED-älytelevisio, Dual LED (esim. jättimäinen näytön koko helpottaa vanhemmankin ihmisen tv:n katselua ja LED-teknologia tekee sähkölaskustasi paljon pienemmän…)
  • Mitä alla olevat ominaisuudet tarkoittavat sinulle?
  • Quantum Dot -tuettu 100 % Color Volume?
  • Tizen, Motion Xcelerator?

Esimerkkinä hyvän otsikon kirjoittaminen mainokseen, tarjoukseen, uutiskirjeeseen jne.

Otsikko - alaotsikko - teksti

  • Otsikon tarkoitus on kiinnittää huomio ja saada lukija jatkamaan lukemista.
  • Alaotsikon tarkoitus on saada lukija siirtymään ensimmäiseen kappaleeseen.
  • Ensimmäisen kappaleen tarkoitus on saada lukemaan seuraava… jne.

Merkitys tällä kaikella?

  • Loppupeleissä ainoa, joka merkitsee on MYYNTI! 
  • Ei ole yhtä oikeaa tapaa kirjoittaa/tehdä markkinointia. 
  • Mitä kalliimpi/monimutkaisempi/uusi tuote/palvelu, sitä paremmin siitä pitää kertoa.
  • Testaamisen kautta pääset jatkuvan parantamisen kehään, jossa pienilläkin muutoksilla voi olla suuri vaikutus myyntiisi. 
copywriting testaamisen kautta
Tekstillä on suuri merkitys myös mainosten toimivuuteen.

Asiakkaamme kertomaa

Heippa! Tässä taas yksi palaute, joka kertoo, että osasit hyvin tavoittaa meidän ajatukset:

”Markkinointilauseet on niin lappilaista, aitoa ja luonnollista.”

Tuija Kauppinen/ Arctic Warriors Oy – Partner/ Markkinointipäällikkö