Sisällysluettelo

Copywriting eli myyntitekstit tutuksi 5 minuutissa

Copywriting

tarkoittaa laajaa, potentiaalisen asiakaskohderyhmäsi tutkimusta sekä psykologiaa yhdistävää ja toimintaan kehottavaa tekstiä, videota tai spiikkiä (niiden suunnittelua ja toteutusta). 

“Copy” on siis toimintaan kehottava myyntiteksti “tarjous”, joka huomioi asiakkaasi toiveet ja pelot houkuttelevalla tavalla.

Copywriter on siis se kaveri, joka yhdistelee antamasi tiedot, omien tutkimuksiensa tiedot, kilpailijoidesi tiedot ym. tiedot asiakkaaseesi parhaalla tavalla vetoavaksi kokonaisuudeksi myyntisivuille, laskeutumissivuille (landing page) ja mainoksiin/tarjouksiin sekä tuote- ja palvelukuvauksiin. 

Sisällöntuotannossa

on kyse enemmänkin asioiden saattamisesta potentiaalisten asiakkaiden tietoisuuteen. Toki myös saada heidät toimimaan yrityksesi/asiasi hyväksi hieman pidemmällä tähtäimellä mutta ei juuri siltä istumalta…Hyviä esimerkkejä sisällöntuotannosta ovat blogit, yleiset somejulkaisut, artikkelit, oppaat ja fiilistelyt.

Hakukoneoptimoitu copywriting

Hyvin suunniteltua, asiakkaan kysymyksiin vastaavaa tekstiä, jossa on mukana tuotteeseen/palveluun liittyviä avainsanoja

copywriting Hakukoneoptimoitu

Perusajatuksia copywritingista (Amerikasta lähtöisin)

Lukijan/katsojan toiminta tavoitteena

Ihmiset ostavat yleensä koska:

  1. Haluavat tehdä rahaa
  2. Säästää rahaa
  3. Säästää aikaa 
  4. Eivät halua nähdä vaivaa
  5. Pakenevat henkistä tai fyysistä kipua 
  6. Haluavat hyväksyntää
Copywriting Perusajatuksia

Pelot, jotka huomioidaan:

  1. Yksinäisyys
  2. Epäonnistuminen
  3. Vastuu
  4. Torjuminen
  5. Häpeä
  6. Epävarmuus
  7. Tappio
  8. Sairaus
  9. Konflikti
  10. Epätietoisuus
copywriting Pelot, jotka huomioidaan:

Tahtotilat, joihin vedotaan:

  1. Hyväksyntä
  2. Onnistuminen
  3. Tyytyväisyys
  4. Yhteys
  5. Varmuus
  6. Terveys
  7. Älykkyys
  8. Onnellisuus
Copywriting Tahtotilat, joihin vedotaan

Tuotekuvaukset ja palvelukuvaukset iskevimmiksi

Helppo keino kehittämiseen:

  1. Mieti ensin tuotteellesi “bullet pointit” (tärkeimmät edut tiivistettynä houkutteleviksi)
  2. Lähde vasta sen jälkeen kirjoittamaan pidempää tuotekuvausta (jossa avaat bulletit)
  3. Pyri vastaamaan jo ennalta lukijan mieleen seuraavaksi tuleviin kysymyksiin…

Entä sitten-kysymys apunasi etujen ja hyötyjen avaamisessa

Teknisistä tuotteista tulee helposti kerrottua asiakkaillekin ainoastaan tuotteiden ominaisuuksia (esim. Mitat, paino, teho, kierrosluku jne.).

Tässä on vaarana se, että kukaan ei jaksa lukea pidemmälle ja huomio kiinnittyy pelkkään hintaan pudottaen sinut samalle tasolle ehkä huonompien kilpailijoidesi tasolle.

Etuja ja hyötyjä kuvailemalla saat annettua enemmän lisäarvoa asiakkaallesi, eikä hänen tarvitse itse päätellä, miksi juuri sinun tuotteesi kannattaa ostaa.

Copywriting enta sitten
Entä sitten? Miten tämä tieto hyödyttää minua?
  • 65″ QLED-älytelevisio, Dual LED
  • Quantum Dot -tuettu 100 % Color Volume
  • Tizen, Motion Xcelerator

Esimerkkinä hyvän otsikon kirjoittaminen mainokseen

Otsikko - alaotsikko - teksti

  • Otsikon tarkoitus on kiinnittää huomio ja saada lukija jatkamaan lukemista.
  • Alaotsikon tarkoitus on saada lukija siirtymään ensimmäiseen kappaleeseen.
  • Ensimmäisen kappaleen tarkoitus on saada lukemaan seuraava… jne.

Merkitys tällä kaikella?

  • Loppupeleissä ainoa, joka merkitsee on MYYNTI! 
  • Ei ole yhtä oikeaa tapaa kirjoittaa/tehdä markkinointia. 
  • Mitä kalliimpi/monimutkaisempi/uusi tuote/palvelu, sitä paremmin siitä pitää kertoa.
  • Testaamisen kautta pääset jatkuvan parantamisen kehään, jossa pienilläkin muutoksilla voi olla suuri vaikutus myyntiisi. 
copywriting testaamisen kautta
Tekstillä on suuri merkitys myös mainosten toimivuuteen.

Asiakkaamme kertomaa

Heippa! Tässä taas yksi palaute, joka kertoo, että osasit hyvin tavoittaa meidän ajatukset:

”Markkinointilauseet on niin lappilaista, aitoa ja luonnollista.”

Tuija Kauppinen/ Arctic Warriors Oy – Partner/ Markkinointipäällikkö (https://www.arcticwarriors.fi/)

HALUAISITKO SINÄ YRITYKSELLESI TUOTTAVIA MYYNTITEKSTEJÄ, JOTKA KUULOSTAVAT…SINULTA? 

JÄTÄ YHTEYSTIETOSI ALLE, NIIN JUTELLAAN ASIASTA?

Voit myös ottaa yhteyttä sähköpostilla tai sivulla näkyvällä Chatti- toiminnolla.