Sisällysluettelo

Teknisen alan markkinointisuunnitelma

Miksi juuri teknisen alan markkinointisuunnitelma on erikseen mainittu ja miten se käytännössä eroaa muiden alojen markkinoinnista?

Teemme totta kai yhteistyötä monen eri alan asiakkaan kanssa mutta oman työhistoriamme ansiosta koemme voivamme auttaa parhaiten juuri teknisen alan asiakkaitamme. 

Periaatteessa teknisen alan markkinointisuunnitelma on tehtävissä ihan samoilla säännöillä kuin muillakin aloilla. Markkinoinnin vuosikello on tähän loistava työkalu antamaan kokonaiskuvaa vuoden tapahtumista ja tavoitteista. Se pitää henkilöstösi eri toiminnoissa koko ajan ajan tasalla tulevista tapahtumista ja markkinoinnin aktiviteeteista.   

Markkinointisuunnitelma kannattaa tehdä ensin pääpiirteittäin (esim. kvartaalitasolla) ja sitten lähteä paneutumaan kuukausiin, viikkoihin ja ihan päivätasolle asti, yrityksen omien tarpeiden mukaisesti. 

Markkinointisuunnitelman vuosikelloon on hyvä sisällyttää kaikki mainoskampanjat budjetteineen ja niihin liittyvät retageting-kampanjat, joissa jo mainoksiin reagoineille asiakkaille kohdistetaan uusintamarkkinointia.   

Hyviä vuosikellopohjia markkinointisuunnitelman tekoon ovat esimerksi Cloqqa  ja Plandisc.

Teknisen alan haasteet markkinoinnissa

Jos yrityksesi toimii nimenomaan teknisellä alalla, niin luultavasti tiedät laadukkaan ulkopuolisen markkinointihenkilön löytämisen olevan todella hankalaa. Aina ei edes yrityksen oma markkinointitiimi ole perillä jokaisen edustamansa toimialan tarpeista… Se saattaa aiheuttaa hauskoja ja vähemmän hauskoja tilanteita asiakkaan saadessa uuden uutiskirjeen tai mainoksen luettavakseen kaikkine asiavirheineen.  

Tekijöitä toki löytyy mutta yleensä joudut selittämään asiat moneen kertaan, eikä ymmärrys siltikään ole taattu. Käytät periaatteessa enemmän aikaa asioiden selittämiseen markkinointihenkilölle kuin siihen, että tekisit itse oman markkinointisi. Se ei varmasti ollut tavoitteesi…

Ydinosaamisen tärkeys

Yleensä asiakkaidemme päätavoite on saada aikaa keskittyä siihen omaan ydinosaamiseensa, josta yritys saa parhaan tuloksen. Ydinosaamista ei voi eikä kannata ulkoistaa mutta tukitoimintojen osalta sitä kannattaa jo harkita ainakin projektitasolla. 

Markkinointiprojektien ulkoistaminen yritykselle, joka tuntee toimialasi tarpeet ja haasteet on erityisen kannattavaa, eikä yhteistyön alun kipuilua yleensä pääse syntymään lähes ollenkaan.    

Markkinoinnin osaajien luotettavuus teknisellä toimialalla

Oma työhistoriamme tukee sinua juuri teknisen alan markkinoinnin kehittämisessä.  

Antti pitää projektisi kaikki langat käsissään ja numerot hallussaan insinöörin tarkalla ja laskelmallisella otteella. Pitkä, yli 20 vuoden ura teollisuudessa toimihenkilönä (Konecranes). Pyörittänyt useampia verkkokauppoja viimeisen 10 vuoden aikana Suomessa sekä tehnyt kansainvälistä myyntiä Amazonissa.

Kotisivut yritykselle

Ari ymmärtää asiakkaittesi käyttäytymistä ja kieltä ja osaa niiden perusteella kirjoittaa oikeisiin kohderyhmiin vetoavia tekstejä ja tehdä sisältöjä eri kanaviin. Lähes 20 vuoden kokemus teknisistä tukkukaupoista (Würth ja Ahlsell – myynti/markkinointi/hankinta). Pitkä kokemus verkkokaupan kehittämisestä ja tuotedatan rikastamisesta.

Me autamme sinua markkinointisuunnitelmassa tai yleensäkin teknisen alan markkinointisi projekteissa, kuten sosiaalisen median markkinoinnissa ja sisällöntuotannossa. Teemme itse yritysesittelyvideot, asiantuntijaesittelyt ja muut tarvitsemasi videot.