Sisällysluettelo

Yrityksesi päivittäinen somemarkkinointi

Somemarkkinointi

Lähes kuka tahansa pystyy perustamaan yritykselleen sosiaalisen median tilit ja aloittamaan säännölliset julkaisut sekä markkinoinnin eri kanavissa. 

Suurimmaksi ongelmaksi yrittäjillä muodostuu kuitenkin alun jälkeen ajanpuute. Miten hankit jatkuvasti lisää sitoutuneita seuraajia ja miten pidät heidät sitoutuneina? Miten ehdit suunnittelemaan sisällöntuotantosi yhteen linjaan muun markkinointisi kanssa? Kuka tekee julkaisut ja kuka maksulliset mainoskampanjat someen? Kauanko somen kanssa pitää tehdä töitä, että tulokset alkavat näkyä toteutuneina kauppoina?

Näihin kysymyksiin yleensä törmäämme asiakkaidemme kanssa.  

Tiedon tulva eri kanavissa on nykyään niin suuri, että ihminen huomioi vain sen tiedon, jolla on oikeasti merkitystä ja etua hänelle itselleen. 

Asiakkaan auttaminen laadukkaalla sisällöllä ja sen oikean kohdistamisen merkitys tulee koko ajan tärkeämmäksi ja lopulta yrityksen elinehdoksi.  

Mitä on somemarkkinointi?

Yleensä yrityksesi markkinointitoimenpiteillä somekanavissa on jokin taloudellinen tarkoitus. Taloudellinen tarkoitus ei välttämättä ole välitön, vaan se voi olla myös pitkän aikavälin tavoitteenasi.

Somemarkkinoinnilla voit tavoittaa uusia yleisöjä pienellä kustannuksella ja rakentaa brändikuvaa vahvemmaksi sitoutuneille seuraajille, jotka toivottavasti lopulta ovat yrityksesi asiakkaita. 

Sosiaalisen median markkinointia voit tehdä “orgaanisesti” normaaleilla somejulkaisuilla tai vaihtoehtoisesti esimerkiksi Facebookin maksullisilla mainoksilla, jotka näkyvät myös Instagramissa. 

Vaikuttajamarkkinointi on todella tehokas tapa tavoittaa uusia potentiaalisia asiakkaita somessa. Se perustuu vaikuttajien valmiiden, todella sitoutuneiden yleisöjen tavoittamiseen heidän omien somekanaviensa kautta. Vaikuttajien julkaisupalkkiot ovat yleensä tuotteita tai yhdessä sovittu rahallinen korvaus esimerkiksi viiden julkaisun setistä, jossa tuotteesi on pääosissa.   

Sosiaalisen median käytetyimpiä kanavia markkinointiin ovat Facebook, Instagram, Youtube, Linkedin, Twitter ja TikTok. Myös WhatsApp luokitellaan sosiaalisen median kanavaksi.   

Miksi yrityksesi kannattaa tehdä somemarkkinointia?

Tutkimusten mukaan nuoremmat sukupolvet käyttävät enemmän sosiaalista mediaa brändeihin tutustumiseen ja niiden jatkuvaan seuraamiseen kuin Googlea. 

Se tarkoittaa siis sitä, että nuoremmat asiakkaasi eivät etsi tuotteitasi ja palveluitasi enää niin paljon Googlen haulla kuin suoraan somekanavistasi. Onko yrityksillä enää varaa olla olematta läsnä sosiaalisessa mediassa? Ainakin riski kaupan menettämisestä somessa aktiiviselle kilpailijalle kasvaa suuresti, jos heille annetaan ilmaista etumatkaa. 

Asiakaspalvelun hyvä laatu somessa kasvattaa yrityksen ja brändin arvoa.

Asiakkaasi pettyvät entistä helpommin, jos ei vastausta reklamaatioon tai normaaliin kysymyksiin saada välittömästi (keskimäärin yli 60 % asiakkaista lähettää mieluummin viestin kuin soittaa, alasta riippuen).

Somessa aktiivisen yrityksen tieto asiakkaista on perinteistä laajempaa ja syvempää sekä henkilökohtaisempaa. Somessa toimivat henkilöt ovat lähimpänä asiakkaita yrityksen jokapäiväisessä toiminnassa ja kuulevat yleensä ensimmäisinä sekä reklamaatiot että positiiviset palautteet.

Miten teemme somemarkkinointia puolestasi?

Jotta pystymme tekemään sosiaalisessa mediassa markkinointia puolestasi, tarvitsemme kaiken mahdollisen tiedon yrityksestäsi, tuotteistasi ja palveluistasi sekä markkinoista yleensä. 

Meidän on turha lähteä arvailemaan asioita vaan kaiken tekemisemme on oltava jiirissä yrityksesi nykyisen tekemisen kanssa, ettei ristiriitoja asiakkaiden silmin esiinny.

Tätä varten teemme aina yhteistyön alkaessa laajan taustatutkimuksen yrityksesi asiakaskentästä, kilpailijoista sekä tietenkin niistä tuotteista ja palveluista, joihin markkinointi liittyy. 

Meidän tulee siis tuntea liiketoimintasi todella hyvin tuottaaksemme laadukasta ja sitouttavaa sisältöä somekanaviisi. 

Siihen kuuluu myös asiakkaittesi tarpeiden, pelkojen ja perusongelmien selvittäminen. Siitä voit lukea lisää täältä