Tee uskomattoman hyvät metakuvaukset verkkosivuillesi ja kasvata klikkauksien määrää

Mikä on metakuvaus?

Metakuvaus on tiivistelmä sivustosi sisällöstä. Yksinkertaisesti mahdollisimman hyvä kuvaus, joka kiinnostaa käyttäjiä klikkaamaan sivullesi silloin, kun he näkevät kuvauksen hakutuloksissa. 

Google saattaa käyttää metakuvauksia hakutuloksissa (SERP) silloin jos se vastaa parhaiten hakijan kyselyyn. Muussa tapauksessa Google etsii sivustoltasi katkelman joka vastaa parhaiten hakutulosta. Metakuvaus (description) kannattaa lisätä kaikille sivuille, kuten myös metaotsikkoon (title). 

Lisää myös sivun päähakutermi sivun otsikkoon (title) ja metakuvaukseen (description). Tärkeimpänä on luoda ainutlaatuisia otsikoita (title) ja metakuvauksia (description) jokaiselle sivulle. Älä kopio samaa otsikkoa (title) tai kuvausta (description) jokaiselle sivulle vaan luo aina oma ja parhaiten kuvaava metaotsikko (title) ja metakuvaus (description) kaikille sivuillesi.

Kuvassa 1 sinisen laatikon sisäpuolella on metakuvaus (description). Sinisen laatikon yläpuolella on metaotsikko (title). Tämän hakutuloksen päähakutermi oli ”laskettelusukset”.

Hakukoneet (Google ja Bing) eivät käytä Meta tietoja (title ja description) pelkkinä sijoitus signaaleina. Mutta auttavat silti lisäämään potenttiaalisten asiakkaiden klikkauksia sivuille. 

meta kuvaus esimerkki
Kuva 1: Metakuvaus

Miksi metakuvaukset ovat tärkeitä?

Mahdollisimman hyvä metakuvaus ja meta title kerää asiakkaiden klikkauksia sivuillesi silloin kun potenttiaalinen asiakas näkee ne hakutuloksissa. Metakuvaus sisältää kaikki oleelliset tiedot, joita käyttäjät tarvitsevat määrittääkseen, onko sivu hyödyllinen ja merkityksellinen heille.

Vaikka metakuvaukset ja metaotsikot eivät ole hakukoneen sijoituksissa enään niin tärkeitä, kuin muutamia vuosia sitten niin edelleen google hakukoneoptimointi aloitusoppaassa sitä suositellaan tekeväksi.

Sosiaalisten kanavien kuvauksien kirjoittamista ei myöskään kannata unohtaa, koska nämä auttavat löytymään hakutuloksissa. Sosiaalisen median sivustot näkyvät myös hakukoneiden hakutuloksissa (SERP) 

Nämä 6 kohtaa parantavat sivusi metakuvauksia

Sisällysluettelo

1. Kerro hyödyt kuvauksissa

Haluamme usein oppia jotain uutta, lisätä tietoa, katsella kuvia, lukea kirjoituksia, uutisia, mielipiteitä ja arvosteluja. Aloitamme usein etsimällä tietoa hakukoneilla ja usein miten Googlesta.

Hyötyjen kirjoittaminen antaa asiakkaalle parhaan kiinnostuksen kohteen klikata sivuillesi.

  • Mitä hyötyä asiakas saa kun klikkaa sivuillesi?
  • Miksi juuri sinun sivuillesi?
  • Pystytkö antamaan paljon hyödyllisempää tietoa, kuin esimerkiksi kilpailijasi?

Ota enemmän irti höytyjen kirjoittamisesta copywritingin avulla.

2. Metakuvauksessa pysy alle 155 merkissä

Google rajoittaa metakuvaus kentän pituutta pikselien koolla. 920 pikselin leikkaus raja tarkoittaa käytännössä sitä, että pitää pysyä alle 155 merkissä. Pidä kuvaus mahdollisimman lyhyenä ja ytimekkäänä ettei tuo määrä ylity.

Muuten kuvaus katkeaa eikä google näytä sitä ollenkaan 

Nykyään lähestulkoon kaikissa verkkosivujen teemoissa on automaattinen metakuvauksen ja metaotsikon merkkilaskuri. Huono puoli siinä on se jos vaihdat teemaa niin metakuvaukset voivat hävitä. Siksi suosittelen käyttämään lisäosaa, kuten Yoast SEO

metakuvaus
Kuva 2: Yoast SEO lisäosa

WordPressissä on hyvä lataa jokin SEO lisäosa. Yoast seo on yksinkertainen ja varmasti käytetyin lisäosa siihen tarkoitukseen. Lisäosan avulla on helppoa kirjoittaa otsikot – ja metakuvaukset.

Yoast SEO havainnollistaa käyttäjää realiaikaisesti metaotsikoiden pituuden sekä metakuvauksen. Vihreä palkki havainnollistaa kuvauksien olevan nähtävillä hakutuloksissa (Kuva 2). Vihreä palkki muuttuu punaiseksi, kun ylitetään rajat.

meta_kuvaus
Kuva 3: Porten`s SEPR Preview Tool

Yoast seon lisäksi on mahdollista käyttää ilmaista työkalua, joka löytyy verkosta (kuva 3) Portent’s SERP Preview Tool

3. Tutki kilpailijoiden metakuvaukset Adsin avulla

Hyödynnä Google Adsia ja tutki kilpailijoiden metakuvauksia  hakutermeilläsi. Katso laatupisteillä korkeimmalla olevia kilpailijoita sekä millä tavoin he mainostavat Google Adsissa. 

Onko kaikilla jokin tietty aihe, joka toistuu jokaisessa mainoksessa?

Kirjoita metakuvaus suurilla laatupisteillä olevat Google Ads tekstit omaan kuvaukseesi. Mutta älä suoraan samoja kuvauksia. Tee pieniä muutoksia, jotta metakuvaukset ovat uniikkeja.

Google Ads toimii laatupisteiden kautta. Mitä suuremmat laatupisteet ovat sen paremmin mainoksesi näkyy ja sen halvemmaksi mainostajalle tulee. 

Laatupisteisiin vaikuttaa eniten napautussuhde. Napautussuhde tarkoittaa sitä,että mainosta napautetaan erittän paljon ja mainostaja maksaa napautiksista vähän. Mitä korkeammalla mainos on hakutuloksissa sen parempi on napautussuhde.

metakuvaus
kuva 3

4. Sisällytä hakutermi kuvaukseen

Muista sisällyttää kerran päähakutermi metaotsikkoon ja metakuvaukseen. 

Tämä ei ole tärkeää sen takia, että sivusi löytyvät hakutuloksissa helpommin, koska hakukoneet eivät käytä avainsanoja sijoitus mielessä.

Se auttaa sinua saamaan lisää klikkauksia sivuillesi. Google lihavoittaa avainsanasi hakutuloksissa. Ja näin ollen erotut joukosta, kuten kuvassa 4 havainnollistettu

metakuvau
Kuva 4: Lihavoitu päähakutermi

5. Yksilölliset metakuvaukset

Kirjoita jokaiselle sivulle ainutlaatuiset ja uniikit metaotsikot ja metakuvaukset sekä sisällytä kerran kumpaankin päähakutermi.

Kirjoita myös jokaiselle sivulle sisältökuvaus sisältäen päähakutermin.

6. Hyvän metakuvauksen kaava

Hyvän metakuvauksen kirjoituskaava:

  • Sisällön yleiskatsaus
  • Erityinen etu
  • Sisällön kuvaus

Yhteenveto

  • Kirjoita jokaiselle verkkosivuillesi mahdollisimman hyvä ja uniikki kuvaus sivun sisällöstä
  • Kerro hyödyt
  • Pysy alle 155-merkissä
  • Tutki kilpailijat Adsin avulla
  • Sisällytä päähakutermi kuvaukseen
  • Käytä hyvän metakuvauksen kaavaa