Copywriting eli Myyntiteksti

Myyntipuhe myyntitekstin muodossa motivoi asiakkaasi toimimaan!

Olet ehkä kuullut termin “Copywriting”, jolle ei itse asiassa oikein löydy fiksua suomenkielistä termiä. Copywriting, eli myyntiteksti ei todellakaan ole mikään salatiede, manipulointi tai aivopesu, kuten ehkä joskus väitetään… Se on käytännössä oikeiden sanojen: Otsikoiden, alaotsikoiden, kappaleiden, referenssien, bullet pointtien jne. asettelua asiakastasi miellyttävään muotoon.

 

Se vain on fakta, että asiakkaistasi noin 40 % enemmän tekee pyytämäsi toiminnon – jos kehotat heitä selkeästi mutta määrätietoisesti sen tekemään.

  • eli jo lisäämällä markkinointijulkaisuihisi tai verkkokauppaasi pelkät kehoitukset (CTA = Call To Action), parannat konversiota varmasti

Copywriting – eli myyntiteksti tarkoittaa laajaa, potentiaalisen asiakaskohderyhmäsi tutkimusta, jonka lopputulos näkyy asiakkaallesi vasta esimerkiksi mainoksessa julkaistuna,

TOIMINTAAN KEHOTTAVANA tekstinä… Copywriting on siis toimintaan kehottava myyntiteksti 

Teksti, jonka tavoitteena on saada asiakkaasi toimimaan halutulla tavalla copywriterin asiakkaan, eli sinun eduksesi. 


Esimerkiksi

  • verkkokaupassa lisäämään myymäsi tuote ostoskoriin tai vaikkapa tilaamaan uutiskirjeesi
  • soittamaan ja varaamaan ajan
  • tulemaan tapaamiseen
  • avaamaan saapuneen sähköpostin
  • jatkamaan lukemista ensimmäisen virkkeen tai otsikon jälkeen

 

Sinänsä itse toiminnolla ei ole väliä. Sen tekeminen on pääasia. 

Copywriter on siis se markkinointikaverisi, joka yhdistelee antamasi tiedot, omien tutkimuksiensa tiedot, kilpailijoidesi tiedot ym. tiedot asiakkaaseesi parhaalla tavalla vetoavaksi kokonaisuudeksi. 

Copywriting eli myyntiteksti on “kauppoihin tähtäävä myyntipuhe tekstin tai vaikkapa videon muodossa”.

Vaikuttaako jo selkeämmältä? Hyvä! Jos innostuit ja haluat kuulla, miten voisimme auttaa sinua, niin kysy lisää yhteydenottolomakkeellamme!

Kerron sinulle kohta esimerkkejä, joissa voit hyötyä copywriterin avusta.

Kyse ei ole mistä tahansa tekstistä, kuten huomaat.

 

Copywriting ei siis tarkoita samaa kuin sisällöntuotanto”. 

Sisällöntuotannossa on kyse enemmänkin asioiden saattamisesta potentiaalisten asiakkaiden tietoisuuteen. 

Toki myös saada heidät toimimaan yrityksesi/asiasi hyväksi hieman pidemmällä tähtäimellä mutta ei juuri siltä istumalta…

Hyviä esimerkkejä sisällöntuotannosta ovat blogit, yleiset somejulkaisut ja fiilistelyt.

Myynnin kasvua asiakkaisiisi vetoavilla teksteillä - jo parissa viikossa!


Moi!

Työni on auttaa sinua saamaan enemmän kauppaa ja parempia tuloksia suunnittelemalla yrityksellesi asiakkaisiisi vetoavia tekstejä/markkinointia.

Nimeni on Ari Helminen ja yrityksemme on FSF-Myyntitekstit Oy, Hyvinkäältä.

Olen erikoistunut copywritingiin, eli teksteihin, joilla tavoitellaan sinun asiakkaasi huomiota ja lopulta toimintaa (esim. asiakkaasi ostaa tuotteesi).

Lähes 20 vuoden urani myynnin ja hankinnan polttopisteessä teollisuudessa sekä tukkukaupassa, tuo projekteihisi kokemusta ja varmuutta. Olen nimittäin kirjoittanut kymmeniä tuhansia sähköposteja sekä tuotekuvauksia - hyvällä menestyksellä.

Haluaisinkin tarjota kokemustani avuksesi seuraavasti. Voisin auttaa sinua esimerkiksi:

- yleisesti markkinointimateriaaleissa
- yritysesittelyn teossa
- koulutusmateriaaleissa
- tarjouksissa
- esitteissä
- mainoksissa
- myynnillisissä sähköposteissa
- tuotekuvauksissa
- teknisessä kirjoittamisessa
- tekstien käännöksissä (englanti/ruotsi)
- HR- tiedotteissa
- tuotedatan rikastamisessa
- uutiskirjeissä jne.

Jos sinulla on tarve luotettaville lisäkäsille pienissä tai isoissa projekteissa, niin otathan yhteyttä.

Käydään aluksi läpi toiveesi ja tehdään suunnitelma, miten voidaan toteuttaa ne:

Ari Helminen

e-mail: ari@myyntitekstit.fi

tel. 0401597974
Ari Helminen
Tekstisuunnittelija

Copywriting, eli myyntiteksti: Hyvän copyn peruselementit 

Hyvän myyntitekstin kirjoittamiselle on ohjeita varmaan yhtä monta kuin on kirjoittajaa.
Tässä seuraavana saat käyttöösi kuitenkin suosituimmat elementit, joita moni huippucopywriter suosittelee sisällyttämään myyntiin tähtäävään tekstiin.

Kaiken takanahan on saada lukija jatkamaan lukemista.


Otsikon tarkoitus on saada lukemaan alaotsikko ja alaotsikon tarkoitus on saada lukemaan avaus jne. Luodaan kokonaisuudesta ikään kuin liukkaaksi öljytty liukumäki, jonka yläpäässä on otsikko ja alhaalla ostopäätös.

  • Otsikko (ytimekäs, muista erottuva, mieleenjäävä ja mielellään brändin sisältävä, perusongelman esittävä)
 
  • Avaus – vastataan heti asiakkaan ydinongelmaan/pelkoon
 
  • Todisteet asiantuntijuudesta miksi lukijan pitäisi uskoa lukemaansa ja miksi sinä/yrityksesi on jollakin tavalla parempi kuin kaikki muut samanlaisesta tuotteesta tai palvelusta puhuvat
 
  • Itse tarjous/ copyn runko
 
  • Bullet pointit (tarjouksen ydinkohdat)
 
  • Asiakaspalaute (positiivinen), mieluiten kerättynä videomuotoon (voi jatkossa käyttää videoina, kuvina ja tekstinä tai äänenä)
 
  • Arvon perustelu (ostaja oikeuttaa itselleen luvan/syyt ostaa esim. itse tekemiseen verrattuna)
 
  • Riskien ja estojen poistaminen ostajalta (esim. Takuu – saat koska vaan rahat takaisin)
 
  • Kehotus toimintaan (esim. ”tilaa tästä” tai tule myymälään jne.) – voi olla useammankin kerran tekstissä…
 
  • Kiireellisyyden tunteen luonti (esim. Voimassa rajoitetun ajan/pieni erä saatavilla) – usein näkee esim. ajastimen, jonka aika vähenee (online- kurssit)
 
  • Lisää hyviä vinkkejä tehokkaan copyn kirjoittamiseen löydät esimerkiksi täältä:

Täytäthän etusivumme yhteydenottolomakkeen, jos ymmärsit miten paljon enemmän saisit liiketoiminnastasi irti ja tunnet, että voisimme auttaa sinua!

Ja nyt:
Ne sinulle aikaisemmin lupaamani esimerkit, joissa voisit joskus tarvita copywriterin palveluita ja etenkin hakukoneystävällisen tekstin hallitsevan copywriterin palveluita:
  • Verkkosivut 

 

  • Esitteet 

 

  • Laskeutumissivut (johon asiakas ensimmäisen ohjataan esim. somesta) 

 

  • Mainokset (sekä online että offline)

 

  • Suoramyynti e-mailit

 

  • Tuotekuvaukset

 

  • Tekniset käännökset

Kun toivot meiltä copywriting- apua myyntisi kasvattamiseen, mietithän ainakin näitä asioita heti aluksi: 

  • minkälaisia tuotteita tai palveluita haluat myydä 

 

  • mitä kanavaa/kanavia käytät siihen (verkkokauppa, FB, voidaan myös miettiä yhdessä tätä)

 

  • mikä on tarkka asiakaskohderyhmäsi tähän projektiin (yleensä järkevää keskittyä yhteen kerrallaan…)

 

  • mitä haluat saavuttaa tällä projektilla (taloudellinen, brändin tunnettuus, uutiskirjeesi tilaukset jne.)

 

  • millainen aikataulu sinulla on tälle projektille (yleinen tekstien kehittäminen vai esimerkiksi kiireellinen kampanja) 

Miten osaamme kirjoittaa juuri sinun yrityksellesi/ asiakkaallesi sopivia copyja, eli myyntitekstejä?

Copywriting voi olla jopa 80 % tutkimusta ja vain 20 % kirjoittamista. Mikä ikinä palvelusi tai tuotteesi onkaan, sisältää meidän palvelumme perinpohjaisen tutkimuksen tulevan asiakkaasi peloista, ongelmista ja toiveista. 

 

Emme siis keksi itse hienolta kuulostavia myyntilauseita vaan joskus ne saattavat tulla jopa suoraan asiakkaasi suusta. Toki myyvään muotoon muokattuna meidän toimestamme. 

 

Jos epäilet kykyämme pärjätä juuri sinun tuotteesi tai palvelusi myyntitekstien kehittämisessä, niin:

Kysy ensin mielipidettämme asiasta yhteydenottokaavakkeella tai soita.

 

“Meillä on tarjota käyttöösi vuosikymmenten kokemus suomalaisesta teollisuudesta ja tukkukaupasta sekä finanssialasta” 

Jos sinuakin turhauttaa nykyisten käännöstoimistojen ja tekstintuottajien ymmärtämättömyys liiketoiminnastasi sekä tuotteistasi ja palveluistasi + saat aina korjailla muiden tekemää tekstiä oikeilla termeillä…
 
Ota yhteyttä, niin muutetaan asiat yhdessä paremmiksi?
Jutellaan hetki liiketoiminnastasi ja tavoitteistasi? Katsotaan yhdessä paras ratkaisu haasteisiisi ja toteutetaan se! 

Esitämme sinulle ehdotukset haluamasi projektin läpi viemiseksi – sinä päätät seuraavat askeleet (emme veloita mitään kartoituspalaveristamme).

Jätäthän yhteystietosi alle, niin olemme sinuun yhteydessä ensin sähköpostilla. 
Sinua palvelevat: Antti, Ari ja Ville/ FSF-Myyntitekstit Oy
  • Antti Kivikangas 40 v. (Ins.),  Ari Helminen 40 v. (MBA), Ville Immonen 42 v. (BBA)

 

  • Kokemuspohja: Myynti, Hankinta, Laatu, Tuotehallinta, Kehitysprojektit, Myynnin johtaminen, Yrityspalveluiden kehittäminen

 

  • Markkinointistrategia, Copywriting, Hakukoneoptimointi, Analyysit ja toimenpiteet

 

  • Tärkeimmät tavoitteet: Asiakkaan kasvu, laadukas palvelu, täsmälliset deadlinet, tyytyväinen asiakas (joka käyttää palveluitamme myös jatkossa)

 

Heippa! Tässä taas yksi palaute, joka kertoo, että osasit hyvin tavoittaa meidän ajatukset: “Markkinointilauseet on niin lappilaista, aitoa ja luonnollista.”

Tuija Kauppinen/ Arctic Warriors Oy – Partner/ Markkinointipäällikkö (https://www.arcticwarriors.fi/)

 

HALUAISITKO SINÄ YRITYKSELLESI TUOTTAVIA MYYNTITEKSTEJÄ, JOTKA KUULOSTAVAT…SINULTA? 

JÄTÄ YHTEYSTIETOSI ALLE, NIIN JUTELLAAN ASIASTA?

Voit myös ottaa yhteyttä sähköpostilla tai sivulla näkyvällä Whatsapp/Messenger- toiminnolla. 

 

T: Ari – Copywriterisi

Asiakastarinat