Tuotekuvaus

Tuotekuvausten rikastaminen

Mitä rikastettu tuotekuvaus tarkoittaa?

Kuljet kaupassa upean paidan ohi. Mielenkiintosi herää niin paljon, että menet hypistelemään sitä. Miltä se tuntuu? Pehmeältä? Tuntuisiko se mukavalta ihoa vasten? Hmm. Haluat saada paidasta lisää tietoa. Menet sovituskoppiin. Istuvuus on juuri sopivan rento – sitä kai voisi kuvata over-size-paidaksi. Tällaista olit juuri hakenutkin talven kylmyyteen eikä hintakaan ole paha. Huomaat, että paidassa on käytetty lisäksi luomupuuvillaa. Ekologinen, edullinen, mukava päällä ja sopivan hintainen – ostopäätös on valmis. 

Mutta entä jos et pystykään hypistelemään paidan materiaalia ja sovittaa sitä päälle? Jep, tämä on verkkokauppamaailman pulma. Mutta toisaalta siihen on myös ratkaisu: kattava ja rikas tuotetieto.

Rikastettu tuotetieto kertoo siis asiakkaalle selkeästi, ytimekkäästi ja kattavasti verkkokauppatuotteesi tiedot. Tuotetieto löytyy keskitetysti yhdestä paikasta, yleensä suoraan tuotteen yhteydestä. Tuotetiedon pitäisi olla niin kattava ja informatiivinen, että asiakas pystyy tekemään sen perusteella ostopäätöksen. Se voi sisältää esimerkiksi teknisiä tietoja, kuvia, videoita ja jälleenmyyjän vaatimia yksityiskohtia. Näiden perustietojen lisäksi on myös tärkeää kuvailla tuotetta mahdollisimman hyvin. Miten se istuu päälle? Miltä se tuntuu? Miltä se tuoksuu? Miltä se maistuu? On monia kysymyksiä, joiden johdattelemana saadaan aikaiseksi rikas tuotetieto.

Tuotekuvauksen suunnittelussa kaiken lähtökohta on miettiä, mitä tietoja asiakkaasi aidosti tarvitsee ostopäätöksen tekemiseksi. Tarkoituksena ei ole saada asiakasta tietoähkyyn, vaan tuoda esille tärkeät tuotetiedot selkeästi ja johdonmukaisesti. Tässäkin asiassa sanonta ”laatu korvaa määrän” pitää siis hyvin paikkansa.

tuotekuvaus
Esim. Tuotekuvaus: Valmistuspaikka
tuotekuvaus
Esim. Tuotekuvaus: Käyttöyhteyskuva
tuotekuvaus
Esim. Tuotekuvaus: Laadukas tuotekuva

Rikastettu tuotekuvaus myy paremmin

Olet ehkä asiakkaan roolissa joskus huomannut, että jos etsimästäsi tuotteesta puuttuu joitain oleellisia tietoja, kuten vaikkapa mittoja, materiaalitietoja tai teknisiä tietoja, niin se jää helposti ostamatta. Saatat jopa siirtyä kokonaan toiseen verkkokauppaan, jossa tuotetieto on selkeämpi ja kattavampi – näin ostopäätös on suuntautunut toiseen paikkaan. Sinä haluat varmasti estää tämän tapahtumaketjun omassa verkkokaupassasi.

Kun sinulla on ajantasainen, myyvä ja yhtenäinen tuotekuvaus, myy se enemmän. Rikastettu tuotetieto helpottaa asiakkaasi ostovalintoja, antaa luotettavuutta verkkokauppasi toiminnasta ja auttaa myös liiketoimintaasi monilla eri tavoilla:

 

  • Näkyvyys on orgaanista (= ei vaadi erikseen maksettua mainontaa)

 

  • Poistat asiakkaan ostopäätöksen esteitä = parempi konversio

 

  • Vähennät asiakkaiden ”turhia kyselyitä” ja reklamaatioita = tieto on ajantasainen, totuudenmukainen, kuvaileva ja asiakas saa siitä irti kaiken tarvittavan

 

Rikastettu tuotetieto mahdollistaa sinulle siis tehokkaampaa ajankäyttöä, enemmän myyntiä ja orgaanista näkyvyyttä.

Voit hyödyntää ja julkaista samaa tuotetietoa myös vaikkapa sosiaalisessa mediassasi, kun kerrot tuotteista seuraajillesi. Eikä hyödyntäminen ja tarve rajoitu pelkästään verkkokauppaan ja someen, vaan tuotetietoa tarvitaan monissa muissakin eri paikoissa kuten uutiskirjeissä, pakkausetiketeissä, tuotetietokorteissa, hintalapuissa sekä eri tarjouksissa ja mainoksissa.

Rikastettu tuotetieto on siis tärkeämpää kuin ehkä ensin arvaisitkaan.

tuotekuvaus
Esim. Tuotekuvaus: Kattavat tuotetiedot
tuotekuvaus
Esim. Tuotekuvaus: Terveydellinen perustelu
arvostelut tuotekuvaus
Esim. Tuotekuvaus: Asiakkaiden kokemukset

Orgaanista näkyvyyttä ja oikeita ostopäätöksiä

Tuotetiedon rikastaminen personoi tuotekuvauksia ja tästäpä hakukoneetkin tykkäävät!

Tiesitkö, että esimerkiksi Google nostaa helpommin hakutulosten kärkeen sivustoja, joilla tieto on uutta ja uniikkia? Näin saat luotua arvokasta orgaanista näkyvyyttä ilman maksettua mainontaa. Tuotetiedon rikastaminen on siis käytännössä kuin iloinen ketju, joka mahdollistaa yrityksesi liiketoiminnalle paljon: 

Hakukonenäkyyys paranee 🡪 orgaaninen asiakasvirta kasvaa 🡪 helppo ja mutkaton ostopäätös mahdollistuu 🡪 saat enemmän kauppaa!

Ulkoistamalla tuotetiedon rikastamisen säästät arvokasta aikaasi ja saat suunnattua resursseja yrityksesi ydintekemiseen. Tuotekuvausten tekemisen ulkoistamisella tuot markkinoille enemmän tuotteita nopeammin ja saat ammattilaisen tuottamaa tuotetietoa, joka ottaa huomioon kaiken tarpeellisen myyntisi kasvattamiseen.

Meidän tavoitteemme on, että sinun ja tiimisi työpanos kohdistuu tehokkaammin myyntisi kasvattamiseen ja liiketoimintasi kehittämiseen – ja se onnistuu, kun sinun ei tarvitse käyttää työaikaasi manuaalisiin työvaiheisiin.

Myyntitekstit tarjoavat tuotetietojen rikastamista ammattitaidolla ja pitkällä kokemuksella. Ota yhteyttä, niin kartoitetaan oma tilanteesi!