Sisällysluettelo

Urheilukortti -idean on kehittänyt Life Style Invest Oy (Mikko Vanni) ja kehitystyöhön ovat merkittävällä tavalla osallistuneet myös Juelot Oy (Risto Salminen), PJ Team Oy (Jukka-Pekka Vuorinen) sekä Tmi Urheilupalvelu Urhos (Petri Harsunen). 

Urheilukortin pääomasijoittajia ovat Lynx Rave Invest Oy (Juha Salminen), Tero Inkala ja Mikko Vanni joiden investointi yhdessä perustajajäsenten kanssa mahdollistavat Urheilukortin toteutuksen.

Urheilukortti -konsepti on samankaltainen kuin Museokortillakin. Urheilukortti on vain mobiilissa. Urheilukortilla pääset seuraamaan eri lajien Urheilutapahtumia. Kaikki Urheilukorttiin liittyvät tapahtumat löydät Urheilukortin mobiilisovelluksesta, jonka pääset lataamaan veloituksetta.

Läsnäolo sosiaalisen median kanavissa vie todella paljon aikaa ja kuitenkin mahdollisuudet siellä ovat rajattomat uudenlaisen konseptin lanseerauksessa. 

Uusien kohderyhmien tavoittaminen ja Urheilukortin tunnettavuuden kasvattaminen ovat somemarkkinoinnin päätavoitteita. Somessa tulee myös huolehtia muun markkinoinnin pääsanoman vahvistamisesta ja kertaamisesta erilaisen sisällöntuotannon keinoin. 

Urheilukortin johtoryhmä totesi pian, että heillä ei ole itsellään mahdollisuutta käyttää aikaa somemarkkinointiin vaikka osaamistakin löytyisi. 

Somessa läsnäolo tarkoittaa muutakin kuin julkaisuiden tekemistä ja yhtenä osana on vastaaminen kommentteihin sekä aktiivinen muiden tilien toimintaan reagointi. 

Lanseerausta vaikeutti myös Koronatilanne Suomessa. Katsojamäärät ovat muutenkin olleet laskussa ja erilaisia rajoituksia on jatkuvasti päällä. Somemarkkinoinnilla on mahdoton ratkaista Koronasta johtuvia haasteita mutta sen avulla voidaan luoda toivoa tulevaan ja markkinoida Urheilukorttia niihin tapahtumiin, joissa on mahdollista käydä myös rajoitusten aikana. 

Teimme yhdessä Urheilukorttilaisten kanssa sisältöstrategian sosiaaliseen mediaan. Se sisälsi viisi orgaanista julkaisua viikossa sekä televisiomainontaa tukevat maksulliset Facebook/Instagram- mainoskampanjat. Olimme säännöllisesti mukana johtoryhmän kokouksissa edustamassa sometiimiä ja kehittämässä sen toimintaa yhdessä johtoryhmän jäsenten kanssa. Toimme esille myös yleisesti kaikki kehitysideamme muuhunkin kuin someen liittyen. 

Julkaisuita varten suunnittelimme teeman, jota noudatimme ensimmäiset kolme kuukautta (esim. joka sunnuntaina julkaisu seuraavan viikon tapahtumista). Kehitimme julkaisuita aina sitoutumisen mukaan parempaan suuntaan. Loimme julkaistavat materiaalit itse ja julkaisimme ne ajastetusti Hootsuite- ohjelman kautta eri tileille. Teimme myös itse Urheilukortin käyttöopasvideon seuroille, johon kuvasimme Ringa Ropoa saapumassa Hyvinkään Pontevan peliin Urheilukortilla. Video jaettiin kaikille seuroille ja yhteistyökumppaneille.  

Hyväksytimme julkaisut aina johtoryhmän jäseneltä ajastuksen jälkeen ja pystyimme siten muuttamaan niitä tarvittaessa. Teimme julkaisut valmiiksi aina vähintään viikkoa ennen julkaisuajankohtaa. 

Tässä pari esimerkkiä tekemistämme, hyvää palautetta saaneista julkaisuista sekä maksullisen Facebookmainonnan onnistunut kampanja videosta, jossa oli todella hyvin onnistunut “Playthru” -prosentti.

Tämän videon Urheilukortin Ringasta kävimme kuvaamassa Hyvinkäällä Pontevan pelissä. Tarkoitus oli saada yksinkertainen ja toimiva käyttöopasvideo Urheilukortin kumppaniseuroille sekä myös käyttäjille. ”Miten toimit, kun tulet peliin Urheilukortilla”. 

Toimitusaika oli asiakkaan pyynnöstä nopea: Kuvasimme videon sunnuntaina ja palautimme sen heti maanantaina aamupäivällä asiakkaalle, joka esitti sen välittömästi eteenpäin. 

Tämä video tehtiin Urheilukortti-sovelluksen esittelyyn. Tavoitteena näyttää aina sunnuntaina asiakkaille (ja seuraajille, eli potentiaalisille asiakkaille) tulevan viikon tapahtumat, joihin Urheilukortilla pääsee. 

Yksinkertainen video mutta sitoutti yleensä todella hyvin somessa…

Julkaisumalleja someen

Urheilukortti
Esimerkki Urheilukortti tulevan viikon julkaisu malli